Coğrafya Bölümü
Lisans
Fırat Üniversitesi Coğrafya Bölümü Coğrafya dersleri ile birlikte farklı disiplinler arası müfredata sahiptir. Coğrafya ders müfredatı 4 yıl (8 döneme) yayılmış olup zorunlu ve seçmeli olmak üzere toplam 240 kredi ile mezun olunmaktadır. 2014-2015 dönemi itibariyle yeni müfreda geçilmesiyle birlikte uluslararası coğrafya standartlarına uygun yüksek kalitede dersler verilmektedir. Dersler çoğunlukla ingilizce olmakla birlikte son sınıfta "Mesleki İngilizce" dersi verilmektedir. Ayrıca bölümümüz yıl boyunca görülen derslerin uygulamalarının yoğunlaştırılmış olarak bir arada yapılması ve öğrencilerimizin yaşadıkları ülkeyi iyi tanıyabilmeleri için her yıl dönem sonunda bütün sınıflara 1 hafta arazi çalışmaları yapılmaktadır. Böylece Fırat Üniversitesi Coğrafya Bölümü öğrencileri farklı yer görme ve derslerde öğrendiklerini uygulama imkanı bulabilmektedirler. Bunun dışında "Coğrafya Kulubü" vasıtasıyla her yıl konferans, seminer veya kısa süreli geziler organize edilmektedir.
COĞRAFYA-PROGRAM BİLGİLERİ |
|
Dili |
Türkçe |
Bölüm Başkanı |
Prof. Dr. Murat SUNKAR |
Bölüm ECTS ve Erasmus Koordinatörü |
Doç. Dr. Fethi Ahmet CANPOLAT, Dr.Öğr.Üyesi Dündar DAĞLI |
Bölüm Sekreteri |
Fatih Ahmet ÖZDEMİR |
Süresi (Yıl) |
4 |
Azami Süresi (Yıl) |
7 |
Kontenjanı |
40 |
Staj Durumu |
Yok |
Mezuniyet Ünvanı |
Coğrafyacı |
PROGRAM PROFİLİ |
|
Coğrafya Bölümü, modern bilim anlayışı, yöntemleri ve teknolojileri kullanarak yeryüzünün fiziki ve beşeri özelliklerini, bunların birbirleri ile olan ilişkilerini mekânsal dağılımları ile birlikte anlamayı, bu sayede mekânı etkin bir şekilde yöneterek yeryüzü kaynaklarının sürdürülebilir kalkınma ilkelerine göre kullanılmasını amaçlar. Bu nedenle bölümün başlıca misyonları: 1- Gelmiş olduğu son noktadaki ilgi alanları, amaçları, yöntemleri, teknolojileri ve araç-gereçleri ile coğrafya bilimini öğrencilere tanıtmak, 2- Öğrencilere karar verme, problem çözme ve disiplinlerarası çalışma yeteneklerini geliştirebilecekleri profesyonel bir öğrenme ortamı sunmak, 3- Coğrafi bilgi ve becerileri gerçek hayat ve güncel sorunlarla irtibatlandırarak sunmak suretiyle bölümün öğretim ve araştırma kalitesini artırmak, 4- Sosyal, kültürel, ekonomik ve çevresel konulara coğrafya biliminin bakış açısı ile yaklaşmanın faydalarını ortaya koyarak günümüz dünyasında yaşanan problemlerin çözümünde coğrafyanın ne denli önemli bir bilim olduğunu göstermektir. Coğrafya Bölümü’nün vizyonu, çağdaş eğitim anlayışının gerektirdiği tüm bakış açısını, donanımı, yöntem ve teknikleri kullanarak sunmakta olduğu eğitimi ile karşılaştığı problemlere profesyonelce yaklaşabilecek sorumluluk duygusuna sahip entelektüel bireyler yetiştirmek ve yerel sorunlar başta olmak üzere coğrafya biliminin ilgi alanına giren konu ve sorunlara yönelik akademik çalışmalar yapan, evrensel değerlere saygılı, toplam kalite yönetimi ilkelerini benimsemiş, çağdaş dünyadaki bilimsel gelişmeleri ve teknolojiyi takip eden bir bölüm olmaktır. |
|
TARİHÇE |
|
Coğrafya Bölümü 1975 yılında kurulmuştur. Bölümde 15 akademik personel mevcuttur. Dört yıllık lisans programının amacı öğrencilere coğrafya ve yakın disiplinlerle ilişkili konularda bilimsel bilgi kazandırmaktır. Program, toplumun ihtiyaçları ve coğrafya bilimindeki en son gelişmeleri de dikkate alan zorunlu ve seçimlik derslerden oluşmaktadır. Dördüncü yılda, öğrenciler ilgi duydukları bir konuda bölüm öğretim üyelerinden birinin danışmanlığında bitirme tezi hazırlayabilmektedirler. |
|
PROGRAM HEDEFLERİ |
|
1. Coğrafi problemleri ve coğrafi ortamı anlama, analiz etme ve çözme kabiliyeti 2. Yeryüzündeki beşeri ve doğal kaynaklardan yararlanma biçimlerini tanıma, tarımsal genel ve şehiriçi arazi kullanım şekillerini anlama, analiz etme ve öneri getirme 3. Ekolojik sürdürülebilirlik, iklim değişikliği, nüfus artış sorunu, ulaşım ağları ve problemleri, kaynakların stratejik kullanımı gibi güncel mekansal problemleri kavrama ve çözme kabiliyeti 4. CBS, Uzaktan algılama uygulamalarıyla birlikte harita yapımı, harita okuması ve harita kodları gibi kartografik becerileri geliştirme 5. Kentsel Planlama, Kentsel Dönüşüm, Şehirleşme ve Şehiriçi arazi kullanımını analiz etme ve problemleri çözme kabiliyeti 6. Sosyal bilimler ve diğer bilimlerin temel bilgileri ile Coğrafya Arasındaki ilişkiyi analiz etme anlayışı 7. Yerleşmeler ve yerleşme biçimleri ile doğal ve beşeri çevre arasındaki ilişkileri ve sorunları belirleme anlama, analiz etme ve çözme kabiliyeti 8. Ülkemizde ve Dünyada coğrafi ortamları anlama 9. Klimatik, Jeomorfolojik ve hidrografik süreçleri analiz etme, belirleme ve anlama kabiliyeti 10. Deprem, Volkanizma vb. doğal afetlerin oluşumu etkileri ve sonuçlarını açıklama, analiz etme ve çözüm önerileri arama 11. Coğrafyanın alt bilim dalları ile doğal ve beşeri korelasyonlar kurma 12. Mesleki bilgiyi kullanma becerisi, analiz, sentez, uygulama PROGRAM YETERLİLİKLERİ - Coğrafyanın tanımını, kapsamını, tarihsel gelişimini kavramak ve açıklayabilmek, - Coğrafi kavramları anlayabilmek ve Coğrafi terminolojiyi uygun şekilde kullanabilmek, - Coğrafi fikirleri, prensipleri ve teorileri etkin ve düzgün bir şekilde yazılı, sözlü ve görsel manada ifade edebilmek, - İnsan ve mekân arasındaki değişik ölçeklerdeki karşılıklı ilişkiyi anlamak ve bunları Coğrafya’nın temel ilkelerini (dağılış, nedensellik, bağıntı) göz önüne alarak açıklayabilmek, - Coğrafi verileri toplama, üretme, karşılaştırma, analiz etme ve sunabilmek - Yeryüzü şekilleri ve fiziki ortam ile ilgili süreçleri ve yapıyı anlayabilmek, - Ülkeler, kıtalar, Türk Dünyası ve Dünya coğrafyası hakkında bilgi sahibi olmak, - Bölgeler, yerler ve mahaller arasındaki farklılık ve bağlantıları, anlamak ve açıklayabilmek, - Türkiye coğrafyasına ait mekânsal ilişkilerin ve yapıların daha yakından tanıyabilmek, - Coğrafi çalışmalarda temel bilgisayar, temel istatistik vb. aracılığıyla bilgiyi derleyebilme, diğer disiplinlerin farklı yaklaşımlarını anlama ve bunları coğrafi kavramlara uygulayabilmek, - Kentleşme, küreselleşme, iklim değişimi, sürdürülebilirlik ve mekânsal değişim vb. güncel problemlerin tabiatını anlayabilmek, - Coğrafi Bilgi Sistemleri, uzaktan algılama ve arazi çalışmaları ile alanlarında beşeri, klimatolojik ve jeomorfolojik teknikleri vb. uygulamak ve çıktı üretebilmek, - Çevreye ve insana yönelik sorumluluklarla ilgili bilince sahip olabilmek ve yayılmasında katkı sağlayabilmek, - Verilen coğrafi proje ve etkinliklerde bireysel sorumluluk alabilme ve grup bilincine sahip olabilme yetisini kazanarak çeşitli projeler üretebilmek, - Yabancı bilimsel eserleri okuyabilme ve anlayabilme, meslektaşları arasında diyalog kurabilecek seviyede temel yabancı dil bilgisine sahip olabilmek, |
|
KAZANILAN DERECE |
|
"Coğrafyacı" ünvanı |
|
KABUL KOŞULLARI |
|
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. Lisans yerleştirme sınavı yoluyla bölümde okumaya hak kazanmış olmak ve Lise mezuniyet belgesi. |
|
ÖNCEKİ ÖĞRENMENİN TANINMASI |
|
Öğrenciler, daha önce öğrenim gördükleri yurt içi veya yurt dışındaki diğer Yükseköğretim Üniversitesi’ne kesin kayıt yaptıran öğrenciler ilk hafta içinde başvurdukları takdirde kredi ve not transfer talepleri ilgili öğretim birimi yönetim kurulu tarafından değerlendirilerek bütün öğrenimini kapsayacak şekilde ve bir defaya mahsus olmak üzere karara bağlanır. |
|
MEZUNİYET KOŞULLARI |
|
Bir öğrenci programdan mezun olabilmek için minimum 240 AKTS kredi ders almalı, minimum 2.00 genel not ortalaması olmalı ve hiç bir FF notu bulunmamalıdır. |
|
ÜST KADEMEYE GEÇİŞ |
|
Lisans mezunları, master veya doktora programlarına başvurabilir. |
|
İSTİHDAM OLANAKLARI |
|
Coğrafya Bölümü Lisans programı mezunları, aşağıda bazıları sıralanmış organizasyonlarda görev alabilirler. Kamu ve Özel Üniversiteler ve Bağlı Birimleri Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı kurum ve kuruluşlar DPT (Devlet Planlama Teşkilatı) İlgili bakanlıklara bağlı birimler Yerel yönetimler Vakıf, STK ve gönüllülük esasıyla çalışan örgütler |
|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|
Öğrenciler, daha önce aldıkları sınavların ya da yaptıkları çalışmaların dışında bir final sınavına tabi tutulurlar. Her dönem, öğrencilere en az bir ara sınav yapılır. Derslere ait başarı değerlendirmesinde dikkate alınacak olan kriterler (ara sınav, ödev, final sınavı vb.) ve bunlara ait oranlar, dönem başında öğrencilere dağıtılan ya da web sitesinde yayınlanan müfredat programlarında belirtilir. Final sınavları, Üniversite tarafından ilan edilen tarihlerde, belirtilen yer ve zamanda yapılır. Öğrencilerin dönem sonu başarı notları; ara sınav, final sınavı notları ile dönem içerisinde yürüttükleri çalışmalar ve derse devam kurallarına göre dersten sorumlu olan öğretim üyesi/görevlisi tarafından verilir. Ara sınav ve/veya final sınavı yapılmayacak olan dersler, ilgili bölüm başkanlıkları ve yüksek okul müdürlükleri tarafından belirlenerek Enstitü Öğrenci İşleri birimine iletilir. Bu derslere ait dönem sonu başarı notları, öğrencilerin dönem boyunca yürüttükleri çalışmalara gore belirlenir. Dönem sonu başarı notları, başarı değerlendirme kriterleri ile birlikte ilgili öğretim üyesi/görevlisi tarafından Öğrenci İşleri Müdürlüğü’ne teslim edilir. Notlar Öğrencilere aldıkları her ders için, aşağıdaki harf notlarından biri öğretim elemanı tarafından dönem sonu ders notu olarak takdir olunur. Harf notlarının katsayıları ve 100 puan üzerinden karşılıkları aşağıda gösterilmiştir. Puan Yarıyıl Ders Notu Katsayı 90-l00 AA 4.0 85-89 BA 3.5 80-84 BB 3.0 75-79 CB 2.5 70-74 CC 2.0 65-69 DC 1.5 60-64 DD 1.0 59 ve altı FF 0 Başarı Notları Bir dersten başarılı olabilmek için alınması gereken asgari not: Yüksek Lisans öğrencileri için; DC, Doktora öğrencileri için; CB Ders Tekrarı Bir dersten “FF”,ya da “NA” (Devamsız) notu ile ya da kredisiz olan derslerden “Başarısız” notu alarak başarısız olan öğrenciler, açıldığı ilk dönemde bu derse tekrar kayıtlanmak zorundadırlar. Eğer bir dersin önkoşulu varsa ve öğrenci önkoşul dersinden başarısız olmuşsa, buna bağlı olan derse kayıt olamaz. Dönem Tekrarı Öğrenciler, daha önce DD’den daha düşük bir not ile geçtikleri dersi tekrar alırlar. Eğer isterlerse, bir önceki dönem aldıkları CC ya da daha yüksek notu olan ders sayısı kadar ilgili dönemde yeni derse danışmanlarının onayıyla kayıtlanabilirler. Başarılı Öğrenciler Bir dönem sonunda en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olan öğrenciler başarılı olarak kabul edilirler. En az normal ders yükü kadar ders alarak dönem sonunda 3.00-3.49 arasında Genel Not Ortalamasına sahip olan öğrenciler “Şeref Öğrencisi”, 3.50-4.00 arasında Genel Not Ortalamasına sahip olan öğrenciler “Yüksek Şeref Öğrencisi” olarak değerlendirilirler. |
Hızlı Erişim